Λογοτεχνία και Τεχνολογία PDF Εκτύπωση E-mail
Πέμπτη, 28 Ιούνιος 2012 10:16

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Το θαυμάσιο αποτέλεσμα ενός «παντρέματος».

Λογοτεχνική εκδήλωση για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Νικηφόρου Βρεττάκου.

*Προβολή βίντεο ηχοράματος του ποιήματος «Λειτουργία κάτω από την Ακρόπολη»

 

 

Είναι εύκολο θεία να γεννιέται κανείς,

Έστω κι ως ένας θάμνος στο χώμα σου?

Και το όνομα Ελλάδα, δεν είναι λέξη, αλλά λόγος.

Όλες οι λέξεις που ονομάζουν το φως.

Κ? είχε πήξει το φώς, κ? είχε γίνει το μάρμαρο.

Και εκλήθης εσύ να μπορέσεις του θάυμα.

Κ? έκαμες πάλι το μάρμαρο φώς.

Κ? ήταν δεχτές οδών προς τα πάνω οι κολώνες σου.

 

Απαρχής του καιρού, νόμισμα σου το αίμα σου.

Και μ? αυτό εξαγόραζες, όργος οργος,

Κάθε τόσο το χώμα που ήταν δικό σου.

Αλλά εκεί που όλα έδειχναν ότι έγινες έρημος

«με ολίγο χορτάρι» ακουγόντουσαν ψίθυροι?

Ακλουθούσαν τα κλεφτοφάναρα.

κ? Ακαδημίες του Πλάτωνα λειτουργούσαν κανονικά.

Κ? οι τύραννοι έσερναν στο κριτήριο τα παιδιά σου.

Τους παζάρευαν την ψυχή, αλλά δεν την πουλούσανε?

Και σηκώνανε τα μαστίγια τους, τι βλέπαν πως ήταν το

πνεύμα τους απαράδοτο.

Ωστόσο το μέγα φώς, δεν ξεχτίζονταν.

Ο καθένας τους είχε κι από ένα μικρό Μεσολόγγι στο στήθος του.

 

Την ευκαιρία να βιώσουν μια διαφορετική ανάγνωση και ερμηνεία της λογοτεχνίας και τη συνδρομή της τεχνολογίας είχαν οι μαθητές του Πιλοτικού Γυμνασίου Ανδραβίδας, την Τετάρτη 5 Μαΐου 2012 σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου τους.

 

Ειδικότερα:

Στο πλαίσιο των καινοτόμων διδακτικών προσεγγίσεων που υλοποιούνται στο πιλοτικό πρόγραμμα σπουδών, οι μαθητές της Β? και Γ? τάξης του Γυμνασίου παρακολούθησαν εκδήλωση κατά την οποία προβλήθηκε και ψηφιοποιημένο βίντεο του κ. Σαράντου Σακελλάκου, δημιουργού ηχοραμάτων.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερη δημιουργία η οποία βασίστηκε στο ποίημα του Νικηφόρου Βρεττάκου «Λειτουργία κάτω από την Ακρόπολη» και έγινε με συναίνεση του ίδιου του ποιητή.

Πριν την έναρξη της προβολής πραγματοποιήθηκε ολιγόλεπτη εισήγηση για το βίο και το έργο του ποιητή από τη σχολική σύμβουλο φιλολόγων κ. Χρυσούλα Σπυρέλη. Οι μαθητές, οι οποίοι είχαν ήδη εξοικειωθεί με την ποίηση του Βρεττάκου στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, από τους φιλολόγους του σχολείου μας Λαμπρόπουλο Διονύσιο, Παπαδημητρίου Κωνσταντίνα και Καραδήμα Αναστασία, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια διαφορετική προσέγγιση της ποιητικής ανάγνωσης.

Μετά το πέρας της προβολής, η οποία διήρκησε σαρανταπέντε λεπτά, ο δημιουργός καθώς και η σχολική σύμβουλος δέχθηκαν ερωτήσεις από παιδιά και διδάσκοντες. Κάποιες από τις ερωτήσεις που έθεσαν τα παιδιά στη λογοτεχνική εκδήλωση για το Βρεττάκο ήταν:

 

  • Η ποίηση εκφράζει την κοινωνική πραγματικότητα;

  • Η ποίηση μπορεί να αλλάξει την κοινωνία;

  • Η ποίηση του Βρεττάκου δίνει προοπτική στην κοινωνία;

  • Ποια ήταν η προσωπικότητα του ποιητή; Καθότι στο έργο του ο Βρεττάκος εξυψώνει τον άνθρωπο ήταν και στη ζωή του τόσο άνθρωπος;

 

Οι εικόνες και τα συναισθήματα που προκάλεσε η ανάγνωση του κειμένου σε συνδυασμό με την προβαλλόμενη εικόνα, έχουν ιδιαίτερο παιδαγωγικό ενδιαφέρον. Για το λόγο αυτό κατά τη διάρκεια της προβολής κρατήθηκαν σημειώσεις από τους μαθητές προκειμένου να αξιοποιηθούν διδακτικά και παιδαγωγικά στο πλαίσιο του μαθήματος. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές αποκωδικοποιώντας και αναλύοντας το προβαλλόμενο υλικό εντός της σχολικής τάξης καλούνται να δημιουργήσουν τις δικές τους εικόνες αποτυπώνοντας τες σε κείμενα που θα γράψουν στην συνέχεια οι ίδιοι. Με αυτό τον τρόπο γίνονται οι ίδιο δημιουργοί, πράγμα που λειτουργεί ως κίνητρο να αγαπήσουν την ποίηση και να αναπτύξουν την προσωπικότητα τους.

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 28 Ιούνιος 2012 10:22
 
 

sch.gr

saferinternet

digital school

blog andrav